FAQ
Hockeydome binnen 2.jpg Hockeydome buiten.jpg

FAQ - Veelgestelde vragen

Klik voor meer informatie over de betreffende categorie
 Informatie voor leden  Aantal vragen: 12
 Regels en beleid  Aantal vragen: 5
 Vacatures  Aantal vragen: 8

Mist u informatie hier? Mail ons op [email protected]

Informatie voor leden
Betalen bij HCA 
In het clubhuis van HC Alphen kun je alleen cashless betalen. Contant afrekenen is dus niet mogelijk.

Cashless betalen houdt in: pinnen of contactloos betalen. Steeds meer (hockey)verenigingen kiezen voor deze vormen van betalen. Het heeft een aantal belangrijke voordelen. Het is vooral efficienter en veiliger. Verder is het makkelijker voor barvrijwilligers, je rekent sneller af en bent dus eerder aan de beurt.

De voordelen voor HCA: geen kas tellen, niet meer afstorten, en –heel belangrijk- veel veiliger.
 
Clubtenues Zuid Holland 
Voor het district Zuid-Holland zijn alle clubtenues op een rijtje gezet.
Klik hier voor het overzicht.
 
Je kunt deze informatie ook terugvinden bij Handige links/andere clubs. 
Je vindt hier ook de routes en afstanden.
Daar waar de kleding tot problemen zou kunnen leiden, vind je in het wedstrijdprogramma altijd een opmerking: UIT tenue meenemen !
Het uit-tenue van HC Alphen is een zwart shirt.
 
 
Digitaal wedstrijdformulier. Hoe werkt het? 

Stappenplan

Digitaal Wedstrijdformulier (DWF)

1)

Vóór de wedstrijd zet de coach (Junioren) of de aanvoerder (Senioren) de spelerslijst klaar door in te inloggen, dit doe je zowel bij een Thuis- als bij een Uitwedstrijd (doe dit bij voorkeur een dag vóór de wedstrijd, dan staat het DWF ook pas klaar).
Dit inloggen doe je altijd, ook al heb je geen invallers !!!
Inloggen = spelerslijst ophalen (en je kunt daarna gewoon weer uitloggen).

Coaches Jongste Jeugd hoeven vóór de wedstrijd niets te doen !!!

2)

Na de wedstrijd

Coaches Jongste Jeugd: de Thuisspelende coach vult de uitslag in, maakt evt. opmerkingen in het formulier over de wedstrijd, vinkt de namen uit van spelers die er niet zijn en vult de namen van de spelbegeleiders/scheidsrechters in (dit laatste is niet verplicht, de spelbegeleiders/scheidsrechters hoeven zelf NIETS te doen in het DWF).
De Uitspelende coach controleert wat de Thuisspelende coach heeft ingevuld, rond af en logt uit.

De Thuisspelende coach voltooit, verstuurt en logt uit.

3)

Na de wedstrijd

Scheidsrechters Junioren en Senioren: meteen na de wedstrijd loggen beide scheidsrechters in op het DWF. De spelerslijsten moeten dan klaar staan !
Let op, vul geen DWF in als er maar 1 of als er geen teams staan.

Vraag in dat geval de betreffende coach(es) in te loggen in het DWF om zo de spelerslijst(en) op te halen.
De eerste scheidsrechter vult de stand in en meldt evt. kaarten en logt uit.
De tweede scheidsrechter logt in, controleert en wijzigt indien nodig of bevestigt en logt uit !!!
Pas als je uitgelogd hebt, heb je je digitale handtekening gezet.

4)

Na de wedstrijd als de scheidsrechters de uitslag hebben verwerkt

Coaches Junioren of Aanvoerders Senioren:

Je logt nogmaals in op het DWF (zowel bij Thuis- als bij Uitwedstrijden !!!) en controleert of alles wat de scheidsrechters hebben vermeld, klopt.

Doorloop het DWF, pas als je uitgelogd hebt, heb je je digitale handtekening gezet.

Je gaat van stap 1 naar 2, 3 en 4. Dat betekent dat:

- Coaches (Junioren) of Aanvoerders (Senioren) vóór de wedstrijd de spelerslijst klaarzetten in het DWF. De spelerlijst staat pas klaar nadat je ingelogd hebt !!! Je kunt daarna gewoon weer uitloggen.

- Scheidsrechters wedstrijden Jongste Jeugd niets hoeven te doen met het DWF, de Thuisspelende coach vult het DWF in na afloop van de wedstrijd.
De Uitspelende coach controleert, wijzigt indien nodig, rond af en logt uit. De Thuisspelende coach verstuurt het DWF en logt uit. Coaches: doe dit meteen na de wedstrijd !!!

- Scheidsrechters wedstrijden Junioren en Senioren meteen na de wedstrijd het DWF invullen, maar hier pas mee beginnen als beide spelerslijsten gereed staan ! Zo niet, vraag dan eerst de betreffende coach de spelerslijst alsnog klaar te zetten. Na Voltooien/Afronden volgt nog een knop "Uitloggen”. Klik hier op !!!

- Coaches (Junioren) of Aanvoerders (Senioren) het DWF voltooien, nadat de scheidsrechters hun werk gedaan hebben. Na Voltooien/Afronden volgt nog een knop "Uitloggen”. Klik hier op !!!

Wil je alles nog eens uitgebreid terug lezen?
 
 
Gevonden voorwerpen 
 
Lidmaatschap contributie 


Klik hier voor de meest actuele gegevens.



 
Prijslijst hockeymaterialen 
Wees zuinig op de hockeymaterialen die je van de club in bruikleen krijgt. Ze zijn kostbaar. Als je het veld verlaat, check dan goed of je alles hebt. Aan het eind van het seizoen lever je de materialen weer in. Als team ben je verantwoordelijk voor verlies van materialen. Ook financieel. Hieronder een beknopt overzicht van de prijzen.


Prijzen keepersmateriaal
Artikel Voor de teams Prijs van-tot in euro
Helm Jongste Jeugd 129
  Jeugd en senior 159-310
Nekbeschermer Jeugd en senior 16-45
Body protector Jongste Jeugd 29
  Jeugd en senior 49-158
Trui Jeugd en senior 39
Ellenboogbeschermers Jeugd en senior 39-65
Tock (kruisbeschermer) Jeugd en senior 18-66
Broek Jeugd en senior 79-295
Overbroek Jeugd en senior 49-72
Legguards (beenbescherming) Jeugd en senior 246-467
Kickers (klompen) Jeugd en senior 146-289
Legguards en kickers Jongste Jeugd 169
Handschoenen Jongste Jeugd 66-77
  Jeugd en senior 128-287
Keepersbaal Jeugd en senior 30
Keeperszak Jongste Jeugd 4

prijzen overig materiaal per stuk
Artikel Prijs van tot in euro
Ballentas groot 19
Ballentas klein 13
Bal 2,5
Hoedje 1
Hesje 5
Cornermasker 25-69

 
Taken Gastheer /Gastvrouw 

 

Als gastheer/gastvrouw ben je het visitekaartje van HCA. Je hebt de volgende taken:

 

Bezoekende teams gastvrij te ontvangen en wegwijs maken

 

  • Kleedkamers en velden wijzen.
  • Bezoekende teams krijgen twee muntjes.
  • Eventueel hesjes uitdelen.
  • Limonade na afloop van de wedstrijd verzorgen, zo nodig de limonade laten aanvullen door de bar.
  • Wedstrijden op tijd laten beginnen.

 

Scheidsrechters

 

  • Checken of de scheidsrechters komen opdagen.
  • Zo nodig vervanger regelen.
  • Vervangers administreren.
  • Zo nodig fluitjes uitlenen, bij uitlenen fluitje, muntje pas na de wedstrijd.
  • Rood muntje uitreiken voor koffie/thee of glas fris.
  • Zo nodig helpen met invullen DWF.

 

Bondsscheidrechters, krijgen koffie/thee vóór de wedstrijd, een flesje fris voor in de rust en koffie/thee/fris na de wedstrijd.

 

Soms hebben deze scheidsrechters een beoordelaar, voor hen geldt dezelfde regel

 

Zij zijn bij ons te gast!

 

Hou er rekening mee, dat deze scheidsrechters al een uur voor de wedstrijd aanwezig zijn.

 

Ontvangst kan ook door de manager van het desbetreffende elftal worden gedaan, ook zij zijn op de hoogte van deze regels.

 

Calamiteiten

 

  • Verbanddoos beheren, in samenspraak met de barcoach.
  • 112 en huisartsenpost bellen.
  • Icepacks in de koelkast naast de bar.
  • Wat te doen bij hoofdletsel, tandletsel e.d. / in samenwerking met de barcoach.

 

Toezicht houden op activiteiten Elftal van Dienst.

Aan het eind van de dag, in overleg met Thijs de taken even verdelen.

 
Taken Jeugdelftal van dienst 
Iedere week staat er in het wedstrijdprogramma welkteam Elftal van Dienst is. Meestal speel je dan als team de laatste wedstrijd van die dag en is het de bedoeling dat je met z'n allen even het clubhuis, de kleedkamers, de velden en de toiletten opruimt.
De Gastheer of Gastvrouw meldt dit ook voor de wedstrijd nog even aan je coach.
Wat er van jullie als team verwacht wordt, lees je hieronder.

VELDEN

Hoekvlaggen mee naar binnen en in de bezemkast
Flesjes en ander afval dat op de velden ligt in de vuilcontainers
Hesjes en pilonnen in de gang
Flesjes en ander afval dat nog op het terras ligt naar de bar of in de vuilcontainer

CLUBHUIS

Volle vuilniszakken in het clubhuis vervangen
Tafels opruimen, clubhuis aanvegen, kleedkamers aanvegen
Kopjes, flesjes, glazen e.d. naar de bar
Toiletten opruimen (papier e.d. van de grond in de vuilnisbak)

KLEEDKAMERS

Kleedkamers aanvegen en afval in de vuilnisbakken

NB:
Bezems en vloertrekkers staan in de kast naast het damestoilet.

 
Taken Senioren elftal van dienst 
Iedere zondag is een seniorenteam Elftal van Dienst (welk team dat is, staat in het Wedstrijdschema).Uit dit team zal op deze zondag meer dan in een normaal weekend een beroep gedaan worden om te fluiten of bardienst te draaien en wordt er aan het eind van de dag verwacht dat er met het hele team even opgeruimd wordt.
Wanneer je team op zondag Elftal van Dienst is, dient je team op zaterdag 1 Gastheer c.q. Gastvrouw te leveren.
(Op zondag wordt de Gastheer/Gastvrouw dienst gecombineerd met Bardienst)
De aanvoerder(ster) van je team ontvangt tijdig een mail met het verzoek deze ene dienst te vervullen en om welke dienst/tijd het gaat.
Er zijn drie diensten:
Van 08.15 – 12.00 uur
Van 12.00 – 15.30 uur
Van 15.30 – einde (ong. 19.00 uur)
 
De indelingen worden gemaakt door Nanda Cramer, [email protected]
Elftallen van Dienst seizoen 2013-2014:
Nog onbekend
 
Iedere week staat er in het wedstrijdprogramma welk team Elftal van Dienst is. Meestal speel je dan als team de laatste wedstrijd van die dag en is het de bedoeling dat je met z'n allen even het clubhuis, de kleedkamers, de velden en de toiletten opruimt.
De Gastheer of Gastvrouw meldt dit ook voor de wedstrijd nog even aan de aanvoerder.
Wat er van jullie als team verwacht wordt, lees je hieronder.

VELDEN

Hoekvlaggen mee naar binnen en in de bezemkast
Flesjes en ander afval dat op de velden ligt in de vuilcontainers
Hesjes en pilonnen in de gang
Flesjes en ander afval dat nog op het terras ligt naar de bar of in de vuilcontainer

CLUBHUIS

Volle vuilniszakken in het clubhuis vervangen
Tafels opruimen, clubhuis aanvegen, kleedkamers aanvegen
Kopjes, flesjes, glazen e.d. naar de bar
Toiletten opruimen (papier e.d. van de grond in de vuilnisbak)

KLEEDKAMERS

Kleedkamers aanvegen en afval in de vuilnisbakken

NB
Bezems en vloertrekkers staan in de kast naast het damestoilet.

 
Toernooien 

Thuis toernooien
 
Overzicht van de toernooien zijn beschikbaar via deze link.

Algemeen
 
In principe wordt ieder team in de gelegenheid gesteld per seizoen één thuistoernooi te organiseren. Een handleiding hierbij is het Draaiboek Toernooien dat bij de Toernooicommissie verkrijgbaar is. Het organiserend comité verstuurt de uitnodigingen aan de diverse clubs en coördineert algemene zaken met commissie- en bestuursleden.

Uiterlijk vier weken voor de datum van het toernooi dient door het organiserend comité een begroting ter goedkeuring aan de penningmeester te worden overlegd, die deze begroting binnen een week beoordeelt.

Voor ieder toernooi moet er een duidelijk herkenbare leiding zijn die rekening en verantwoording dient af te leggen aan het bestuur.

Jeugd
 
De TC jeugd benoemt per jeugdtoernooi een organiserend comité, waarin ook het Jeugdbestuur vertegenwoordigd kan zijn. HCA-jeugdteams betalen hetzelfde inschrijfgeld als bezoekende teams.
 
Senioren

Een seniorenteam draagt zelf zorg voor de organisatie van het toernooi. Seniorenteams van HCA die zelf deelnemen aan een thuistoernooi, betalen in principe geen inschrijfgeld. Hierbij wordt uitgegaan van de verhouding één HCA team op vier gastteams. Wordt deze verhouding niet gehaald, dan wordt het benodigde inschrijfgeld voor de deelnemende HCA-teams naar rato vastgesteld.

UIT TOERNOOIEN

Uitnodigingen voor juniorenteams worden in overleg met de betreffende coaches/begeleiders geaccepteerd of afgewezen. Toernooien die in den lande georganiseerd worden, zjn veelal terug te vinden op http://www.knhb.nl/ .
 
Jeugd

Sinds 15 april 2013 betalen jeugdteams zelf en rechtstreeks hun deelname aan uittoernooien.

Voor alle jeugdteams is een begeleider of zijn begeleiders vereist, dit gaat in goed overleg met de TC Jeugd.

Bij een meerdaags toernooi is de begeleider van het team verplicht ’s nachts aanwezig te zijn.

De coach is in principe de begeleider van het team, is dit niet mogelijk, dan heeft de plaatsvervanger de goedkeuring nodig van de TC Jeugd.
 
Senioren

Senioren betalen zelf en rechtstreeks voor deelname aan uittoernooien.
 
Vergoedingen trainers & coaches jeugd 

HC Alphen heeft een vergoedingensysteem voor trainers van alle jeugd teams en voor coaches van selectie jeugd teams. Indien de trainer of coach voor zijn of haar inspanningen geen vergoeding wil ontvangen, waardeert HC Alphen dat natuurlijk zeer. Hij of zij ondertekent dan niet de hieronder beschreven overeenkomst. Indien de trainer of coach (een deel van) hun inspanning in het kader van hun Maatschappelijke Stage als vrijwilliger geregistreerd willen hebben, kan dat via ons gefaciliteerd worden. Dan geldt wel dat zij voor deze inspanning geen vergoeding krijgen.

De vergoedingen worden betaald uit de algemene middelen van HCA. Als bestuur hebben we de verplichting er op toe te zien dat we hier correct mee om gaan. Voor toekenning en betaling van deze vergoedingen hebben we daartoe de volgende regels opgesteld:

  • De trainer of coach wordt aangesteld door de lijncoördinator en de aanstelling wordt goedgekeurd door TC en Bestuur;
  • De Trainings- of Coachings overeenkomst is volledig ingevuld en ondertekend;
  • Vergoeding is gebaseerd op het geven van reguliere trainingen en/of reguliere wedstrijden komen voor vergoeding in aanmerking;
  • Trainers en coaches dragen zelf zorg voor vervanging bij afwezigheid bij training of coaching. Zij communiceren dit naar zowel het team als de lijncoördinatie;
  • Voor niet geplande wedstrijden en trainingen wordt de algemene vergoeding uitsluitend aangepast na overleg met lijncoördinatie en/of TC;
  • Voor JHT en A trainers geldt dat HC Alphen naast de ondertekende overeenkomst een kopie krijgt van het betreffende diploma.

De hoogte van de vergoeding is gebaseerd op een inspanningsverplichting. Hiervoor hanteren we de volgende richtlijn

  • De trainingstijd is het startpunt voor de het bepalen van de inspanningsverplichting die verwacht wordt;
  • Uurtarief voor trainingstijd sec bij jeugdleden is € 2,50 per uur; en voor seniorleden € 6,50 per uur;
  • Een algemene training duurt 1,5 uur , een training aan de E jeugd duurt 1 uur en coaching duurt 2 uur; Een eerste jaars jongste jeugd trainer vergoeden wij altijd €2,50 per training.
  • JHT trainers (jeugd en senior) krijgen 1.5 keer de norm van een senior trainer en trainers met A status (jeugd en senioren) 2 keer de norm;
  • Indien trainers of coaches onderling overeenkomen om trainingen of coachings gezamenlijk te geven, geldt voor die training of coaching dat alleen de door Lijncoördinatie en TC geplande trainer(s) of coach(es) recht hebben op een vergoeding. In alle andere gevallen ontvangt alleen 1 van de 2 personen een vergoeding.
  • Bovengenoemde vergoedingen dekken naast de training zelf ook alle noodzakelijke activiteiten ter voorbereiding van trainingen, evaluatie na de trainingen en nadere acties ten behoeve van en vanuit de trainingen.

De vergoedingen worden betaald:

  • Vergoeding 1 voor begin seizoen tot winterstop, medio december;
  • Vergoeding 2 voor winterstop tot hervatting seizoen, medio maart;
  • Vergoeding 3 voor hervatting t/m einde seizoen, medio juni, incl. finale afrekening.

De vergoedingen worden gebaseerd op standaard voor de periodes geldende inspanningsinschatting. Afwijkingen hierop kunnen door de TC worden toegekend, waarna een en ander in vergoeding 3 wordt verrekend.

 
Verzetten van wedstrijden 
Alle competitiewedstrijden worden qua data en teams door de bond ingeroosterd. Ook geeft de bond aan waar de wedstrijd wordt gespeeld. Het tijdstip van de wedstrijd bepaalt de wedstrijdsecretaris van de thuisspelende club in nauwe samenwerking met de indeler van de scheidsrechters. Hierna zet zij de wedstrijd in het KNHB schema dat zichtbaar is voor alle clubs en spelers. Deze (thuis) indeling wordt idealiter 4 weken van tevoren gemaakt, zodat een en ander op tijd naar alle betrokkenen gecommuniceerd kan worden. 
 
Reeds geplande wedstrijden kunnen niet meer gewijzigd worden. Dit omdat er allerlei afhankelijkheden zijn zoals scheidsrechters, start- en eindtijden, veld, fluitbeurten van betrokken spelers. Ook zijn de planningen van de bezoekende clubs daar op vastgesteld. 
 
In het geval dat er dringende redenen zijn waardoor een geplande wedstrijd gewijzigd moet worden, dan kun je contact opnemen met de wedstrijdsecretaris van HCA (Zie Over HCA/Contactpersonen). Deze bepaalt in overleg met onder meer het wedstrijdsecretariaat van de tegenstander en eventueel het betreffende TC lid of een en ander nog wijzigbaar is. Het is niet de bedoeling dat er door coaches/managers rechtstreeks contact gelegd wordt met het wedstrijdsecretariaat van andere clubs.   

Video


Contact


Adres
Olympiaweg 3,
Sportpark Zegersloot,
2406 LG Alphen a/d Rijn
(0172) 475903
[email protected]

Postadres
Postbus 8,
2400 AA Alphen a/d Rijn